Jussi-Pekka Kuismasta joulu on turhan kaupallista.

Joulu-intoilu kuuluu myöhemmäksi – ”Kun syksy muuttuu mustaksi, niin sitten on fine iloita joulusta”

Astuessa kaupan porteista sisään voi katse nopeasti kiinnittyä värikkäisiin kalenterivuoriin. Nyt se on taas täällä, nimittäin joulu. Moreenimedian gallupissa selvitettiin ihmisten asenteita koskien kauppojen joulusesonkia sekä kulutuskulttuuria.

Kauppojen hyllyt ovat jälleen päässeet täyttymään joulukalentereista ja konvehtirasioista. Jokavuotinen ilmiö tuntuu aikaistuvan entisestään. Onko hyväksyttävää aloittaa joulu-intoilu syyskuussa? Entä onko joulu liian kaupallistettu juhla? Näihin kysymyksiin lähdimme etsimään vasatauksia Tampereen keskustassa.

Gallupin vastaajista jokainen koki kauppojen joulusesongin ajankohdan kuuluvan myöhemmäksi.

– Marraskuun puolivälin paikkeilla saisi alkaa, kun isänpäivästä on selvitty onnellisesti, niin
sitten, toteaa Jussi-Pekka Kuisma.

Samoja ajatuksia heräsi myös Helmi Mannisella.

– Kun syksy muuttuu semmoiseksi mustaksi, kurjaksi loskaksi, niin sitten on fine iloita joulusta.

Jouluun yhdistetty kuluttaminen taas nähtiin jokaisen yksilön omana valintana.

– Moni asia on liian kaupallistettua, niin kyllä ymmärtää, että se (joulu) on kaupallistettu. Se on vaan henkilökohtainen valinta, että aikooko sen kaupallistaa itselleen, pohtii Fanny Arvonen.

Helmi Manninen pitää itse joulusta todella paljon.
Fanny Arvonen toteaa joulun kaupallisuuden olevan jokaisen oma valinta.
Jussi-Pekka Kuisma

 

Voit lukea gallupin tästä

Voit kuunnella gallupin alta:

Lue aiheesta lisää tästä.