Lähes puolet korkeakouluopiskelijoista kokee saavansa riittämättömästi Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön eli YTHS:n yleisterveydenpalveluja tarpeeseensa nähden, käy ilmi Korkeakouluopiskelijoiden ja terveys- ja hyvinvointitutkimuksesta (KOTT). Tutkimuksen toteutti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) viime keväänä.
Ehkäisevissä palveluissa hieman yli neljännes ei kokenut saavansa tarvitsemaansa hoitoa. Suun terveyden palveluissa vastaava luku oli vajaa 40 prosenttia.
Toisaalta kolme neljästä korkeakouluopiskelijasta koki YTHS:lta saamansa hoidon hyödylliseksi.
THL:n vastaavan tutkijan Suvi Parikan mukaan palvelujen riittämättömyys voi johtua kasvavista palvelutarpeista sekä opiskelijoiden korkeista odotuksista palveluille.
– Syynä voi olla, että ei yksinkertaisesti päästä riittävän hyvin palveluihin tai saatu palvelu ei vastaa odotuksia, Parikka kertoo.
Korkeakouluopiskelijoista puolet käyttää YTHS:n palveluja
- Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksessa noin puolet korkeakouluopiskelijoista kertoi käyttävänsä pääsääntöisesti YTHS:n palveluja.
- YTHS:n yleisterveydenpalveluissa yli 40 prosenttia koki saavansa riittämättömästi palveluja tarpeeseensa nähden, kun taas ehkäisevissä palveluissa riittämättömyyttä koki hieman yli neljännes.
- Kolme neljännestä korkeakouluopiskelijasta koki YTHS:lta saamansa hoidon hyödylliseksi.
- Joka kolmas koki saavansa aina sujuvasti yhteyden YTHS:n hoitopaikkaan.
Myös iän on huomattu vaikuttavan yleisterveydenpalveluja riittämättömästi saaneiden osuuteen, erityisesti miehillä. Miesten 18–21-vuotiaiden ikäryhmässä osuus oli 29 prosenttia, kun taas 30–34-vuotiailla miehillä vastaava osuus oli 59 prosenttia.
– Palvelutarpeet kasvavat iän myötä. Perussairauksien lisääntyminen, opiskelujen loppuvaiheen kuormitus sekä paineet voivat vaikuttaa taustalla.
Parikka kuitenkin huomauttaa, että jonotusajat YTHS:llä ovat huomattavasti maltillisemmat korona-aikoihin verrattuna.
Yhteydenottoa puhelimitse ei koeta mieluisana
Joka kolmas korkeakouluopiskelija koki saaneensa aina sujuvasti yhteyden YTHS:n hoitopaikkaan.
YTHS:n keräämästä asiakaspalautteesta on ilmennyt, että opiskelijat eivät koe nykyistä pääsääntöisesti puhelimitse käytävää yhteydenottoa mieluisimpana vaihtoehtona.
– Palautteen mukaan opiskelijat toivoisivat yhteydenottoon ennemmin digitaalista asiointimallia ja chat-palvelua, Parikka kertoo.
Yhteydenoton sujuvuutta parantaakseen YTHS rakentaa monikanavaista digitaalista asiointimallia ja kehittää edelleen opiskelijoiden suosimaa chat-kanavaa.