Kehotrendit kannustavat jopa äärimmäiseen laihuuteen – vastapainona moninaisempi kuvasto

Kapeista kauneusihanteista ja "täydellisten" kehojen esittelyistä on tullut arkipäivää. Kehotrendit saavat sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä ja vaikutusvaltaa, sillä ne leviävät nopeasti ja saavat huomiota eri alustoilla. Kehoihanteet eivät ole pelkästään esteettisiä tai pinnallisia ilmiöitä, vaan ne voivat vaikuttaa esimerkiksi itsetuntoon ja kehonkuvaan.

Syömishäiriöihin erikoistunut psykologi Monica Ålgars kertoo, että tutkimusten mukaan sosiaalisen median käyttö on yhteydessä syömishäiriöoireisiin ja kehoon kohdistuvaan tyytymättömyyteen. Ulkonäköpaineet on perinteisesti liitetty nuoriin naisiin, mutta Ålgarsin mukaan paineet koskevat yhä enemmän kaikkia ihmisryhmiä.

– Pienet lapsetkin ovat jo tietoisia ulkonäköön liittyvistä normeista ja ihanteista. Paineet koskevat myös vanhenemista: ei saisi näkyä, että keho ja ulkonäkö muuttuvat elämän myötä. Yhä useammin ulkonäköpaineet kohdistuvat kaikkiin ihmisryhmiin, Ålgars toteaa.

1990-luvun ”heroin chic” -trendin kaltaiset äärimmäistä laihuutta ja epäterveellisen näköisiä kehoja korostavat ilmiöt ovat nousseet esiin jälleen. Vastapainona on myös kehopositiivisuutta ja terveyttä korostavavia trendejä, jotka haastavat äärimmäisyyksiä.

– Olen iloinen siitä, visuaalisessa tulvassa näkyviin kehoihin on alkanut tulemaan moninaisuutta. Ne ovat vastapainoa epärealistisille kehonormeille.

 

Kuuntele Monica Ålgarsin haastattelu alta. Lisäksi haastattelusta on myös tekstiversio.