FAKTA
Striimaaminen Suomessa
- Aktiivisia striimaajia on Suomessa noin 45 000.
- 11,7% suomalaisista katsoo aktiivisesti pelistriimejä tai -tallenteita.
- Miehet sekä striimaavat että katsovat striimejä lähes viisi kertaa enemmän kuin naiset.
- Striimaus on etenkin nuorten suosiossa. Yli 40-vuotiaiden ikäluokassa striimaaminen ja striimien katsominen on hyvin vähäistä tai olematonta.
- Lähde: Pelaajabarometri 2018
Ruoka uuniin, mikrofoni päälle ja lähetys auki. Tamperelainen Mikael ”Threat” Backman, 28, huikkaa kameran kautta moikat seuraajilleen ja aloittaa pelaamisen. Näin Backman aloittaa tavallisesti striimin, joka kestää yleensä kuudesta kahdeksaan tuntia.
Striimaaminen ja e-urheilu ovat erityisesti nuorten suosiossa. Tuoreen Pelaajabarometrin mukaan yli kolmannes 10–29-vuotiaista suomalaisista seuraa pelistriimejä tai -tallenteita aktiivisesti. Myös Backmanin katsojat koostuvat 12–35-vuotiaista nuorista, jotka pelaavat itsekin. Suosituimmat striimaamiseen käytetyt alustat ovat Twitch ja Youtube, jotka mahdollistavat suoratoiston ja keskustelemisen katsojien kanssa.
Suomen elektronisen urheilun liiton (Seul) puheenjohtajan Joonas Kapiaisen mukaan elektroninen urheilu on kolmanneksi suosituin laji nuorten miesten keskuudessa. Uutisoinnin myötä laji on tullut Suomessa yhä tunnetummaksi, ja esimerkiksi elokuussa Kanadassa järjestetyn maailman suurimman e-urheiluturnauksen Dota 2 -videopelin maailmanmestaruus meni kahdelle suomalaispelaajalle.
Striimatessa myös persoona on pelissä
Backman aloitti striimaamisen helmikuussa 2016 seurattuaan muiden pelaajien striimejä. Vaikka Backman striimaa lähes päivittäin, se on kuitenkin vielä harrastus. Striimit kestävät useita tunteja, ja Backmanin pisin striimi kesti yli 27 tuntia. Tällä hetkellä Backman ei käy töissä, vaan keskittyy harrastukseensa ja kehittymiseen pelaajana.
Backmanin pisin striimi kesti yli 27 tuntia
Backman käy myös ulkomailla turnauksissa pelaamassa Hearthstonea, joka on pääasiallinen peli hänen striimeissään. Hearthstone on melko hidastempoinen keräilykorttipeli, jossa pääosassa on pakkojen kerääminen ja kokoaminen sekä vastustajan voittaminen kahden pelaajan matseissa. Hearthstonea on Backmanin mukaan helppo striimata: aikaa jää esimerkiksi twitch-chatissa juttelulle.
Striimatessa pelkkä pelaaminen ei kuitenkaan ole se, millä katsojia haalitaan. Persoona tulee esiin pelatessa ja jutustellessa seuraajien kanssa. Joskus Backman striimaa kännykällä muutakin kuin pelkkään pelaamiseen liittyvää sisältöä.
– Katsojat pitävät persoonallisista tyypeistä. Ei tunnu oudolta näyttää seuraajille elämääni, Backman kertoo.
Tavoitteena täyspäiväinen työ striimaajana
Kapiaisen mukaan striimeillä voi tienata jopa tuhansia euroja kuussa. Tuloja saa muun muassa mainoksista, kävijöiden lahjoituksista, kanavan tilaamisesta tai sponsoreilta. Backman tienaa striimaamisella noin 500–1000 euroa kuussa. Parhaimmillaan hänen Twitch-kanavallaan on ollut 130 tilaajaa, joista jokaisesta saa lisätuloja. Lisäksi e-urheiluorganisaatio Havu Gaming sponsoroi Backmanille turnausmatkoja. Backman on Suomen lisäksi käynyt turnauksissa Italiassa, Norjassa ja Ruotsissa.
– Tavoitteena on, että voin tehdä striimaamista päivätyökseni, Backman kertoo.
Isompien yleisöjen tavoittaminen vaatii kuitenkin Backmanin mukaan kielen vaihtoa. Englanninkielinen sisältö houkuttaa enemmän katsojia, mikä tarkoittaa lisää tuloja. Riskinä on vanhan yleisön menettäminen. Vaikka Backman ei usko kielen vaihtamisen muuttavan sisältöä, osa katsojista toivoo Backmanin jatkavan suomeksi.
Kapiaisen mukaan Suomessa on kymmenkunta striimaajaa, jotka saavat suoratoisto- tai pelivideotuotannolla suuria lisätuloja. Striimaus ja elektroninen urheilu kuitenkin kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Kapiaisen mukaan elektroninen urheilu on osa urheilulajien kirjoa nyt ja tulevaisuudessa.
– Siinä missä muut rutinoituneet urheilulajit miettivät, miten nuoret saadaan kiinnostumaan lajista, meillä ongelma on päinvastainen.Pelaajia ja halua huipulle on, mutta ensin on tehtävä tukikanavat ja rakenteet.