Nettikauppojen ympäristöä kuormittavasta palautusrumbasta on turha syyttää pelkästään kuluttajia, sillä ihmisten kulutuskäyttäytymistä ohjailee paljolti verkkokauppojen käytännöt.
Nettikaupat tekevät turhien vaatteiden tilaamisesta ja palauttamisesta kuluttajalle taloudellisesti kannattavaa. Tähän kannustavat erilaiset houkuttimet, kuten ilmaisen toimituksen hintaraja. Samalla tuotteiden palauttaminen on tehty mahdollisimman helpoksi, jolloin kuluttajien kynnys tilata tuotteita pelkässä kokeilumielessä kasvaa.
Tampereen yliopiston markkinoinnin professorin Hannu Saarijärven mukaan olisi tärkeää saada kuluttajat tietoiseksi palauttamisesta aiheutuvista ympäristövaikutuksista. Hänen mukaansa moni ei välttämättä tule ajatelleeksi kuljetuksesta syntyviä päästöjä tilatessaan tai palauttaessaan vaatteita.
Moreenimedian kyselyssä 70 prosenttia vastasi, ettei mieti vaatteiden palauttamisesta syntyviä päästöjä. Luku on valtava aikana, jolloin ilmastonmuutoksesta ja ekologisuudesta keskustellaan jatkuvasti. Yksi vastaajista kirjoitti, ettei ollut koskaan edes ajatellut verkko-ostamisen ympäristövaikutuksia, mutta aikoo pohtia asiaa tulevaisuudessa enemmän.
Verkkokauppojen ja kuluttajien välillä edestakaisin liikkuva tavarameri ei ole kestävää ympäristön kannalta, ja siihen tarvitaan pikaisesti ratkaisu. Yksi ratkaisu kasvaviin päästöihin piilee kuluttajien osto- ja palautuskäytöksen muutoksessa, mutta perimmäinen vastuu muutoksesta on verkkokaupoilla.
Miten kuluttajien palautuskäyttäytyminen vaikuttaa ympäristöön? Lue tutkiva uutinen täältä.