Matti Immonen ja Kati Rintala ovat tyytyväisiä käytettynä ostamaansa kaasuautoon. Kaasutankkausasemia on Tampereella kaksi, Nekalassa ja Lielahdessa, ja Suomen pohjoisin tankkauspiste sijaitsee Oulussa.

Kaasuautot eivät saavuttaneet suosiota muuntotuesta huolimatta – “Jos jostain raaka-aineesta on pulaa, tilalle kehitetään toinen vaihtoehto”

Autoliikenteen energiankulutus herättää 2020–luvulla enemmän ajatuksia kuin koskaan aikaisemmin. Moreenimedia tapasi kaksi tuoretta kaasuauton omistajaa ja kysyi VTT:n Juhani Laurikolta, miten hän suhtautuu autoilun tulevaisuuteen.

Bensiinillä tai dieselillä kulkevien autojen muuttaminen kaasukäyttöisiksi ei ole saavuttanut toivotunlaista suosiota. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom alkoi vuonna 2018 tukea auton muuttamista kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. Tukea voi hakea myös täyssähköauton hankkimiseen.

Tuen määrä vaihtelee. Sähköauton hankintaan myönnettävä tuki on 2000 euroa, kun taas kaasuauton konversiotuki on 1000 euroa ja etanolikäyttöisen 200 euroa. Traficomin tilastosta käy ilmi, että eniten tukea on haettu uuden sähköauton hankkimiseksi, seuraavaksi suosituinta on ollut muuttaa auto käymään etanolilla.

Kaasuautoilun suosio on jäänyt vähäiseksi.

– Kaasuautoksi muuttamiseen annettu tuki olisi voinut olla suurempi. Kuluttajien kiinnostusta on myös vähentänyt se, että kaasusäiliö sijoitetaan usein henkilöauton säilytystilaan, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoo.

Laurikko on tutkinut autoliikenteen energiankäyttöä ja sen ympäristövaikutuksia lähes 40 vuotta. Hän painottaa biokaasun hyötyjä, koska sitä syntyy luonnollisissa reaktioissa esimerkiksi kompostoitavasta biojätteestä.

Uuden auton ostajalla ei ole varmaan koskaan ennen ollut näin paljon päänsärkyä.

Juhani Laurikko

Tilanne on Laurikon mukaan ristiriitainen.

– Suomessa haluttaisiin panostaa biokaasun hyötykäyttöön ja sen tuotannon lisäämiseen, kun taas koko Eurooppaa ajatellen biokaasu ei ole kovin korkealla prioriteettilistalla. Lisäksi moni autovalmistaja kertoi keväällä aikovansa lopettaa kaasuautojen valmistamisen.

Tankkaamisen halpuus lisää kaasuautojen kiinnostavuutta

Tamperelaiset Kati Rintala ja Matti Immonen hankkivat hiljattain käytetyn auton, joka toimii kaasulla.

– En olisi suostunut bensa- tai sähköautoon, Rintala nauraa.

Rintala ja Immonen ovat opiskelijoita, ja auton hankinnassa painottuivat sekä taloudellisuus että ekologisuus.

Rintala ja Immonen tankkasivat autoonsa kahdeksan kiloa kaasua, joka maksoi noin 11 euroa.

– Täysi tankki maksaa vajaat 15 euroa, ja sillä ajaa ainakin 300 kilometriä. Autossamme on myös pieni bensiinitankki, jota voimme käyttää, jos lähettyvillä ei ole kaasuasemaa, Immonen täsmentää.

Rintala ja Immonen kertovat käyttävänsä autoa esimerkiksi luontoretkien tekemiseen.

Autoilun toivo piilee sähkössä

Laurikon mukaan toivo autokannan muutoksessa piilee nyt sähköautoissa, vaikka niiden ongelmana ovat uusien akkujen valmistamisessa käytettävien luonnonvarojen väheneminen.

– Se määrä sähköautoja, jota nyt pitäisi alkaa valmistamaan, vaatii mielettömän määrän luonnonvaroja. Esimerkiksi akkujen valmistamiseen käytettäviä raaka-aineita ei ole maailmassa riittävästi, jotta kadut voitaisiin täyttää sähköautoilla.

Laurikko luottaa silti teknologian kehitykseen, koska se on kiihtynyt viimeisen viiden vuoden aikana enemmän kuin koskaan ennen.

– Uskon, että autonvalmistajat pystyvät seuraavan parin vuosikymmenen aikana ratkaisemaan kohtaamansa ongelmat. Jos jostain raaka-aineesta on pulaa, tilalle kehitetään toinen vaihtoehto.

 

Miten tamperelaiset suhtautuvat autonhankintaan? Kuuntele gallup täältä.