Urheilun fanitukseen liittyy paljon rutiineja. Pelipäivät saatetaan aloittaa aina tietyllä tavalla ja viikonloppuisin keräännytään yhdessä oman joukkueen kotiareenalle. Viestinnän ja median tutkimuksen professori Kaarina Nikunen Tampereen yliopistosta kertookin fanituksesta löytyvän uskonnonkaltaisia piirteitä. Hänen mukaansa kuitenkin esimerkiksi yliluonnollisuuden ja kuoleman kysymykset erottavat uskontoa faniudesta.
Fanius tuottaa kannattajille merkityksiä yhteisöllisyyden kautta. Urheiluseurojen kannalta fanit taas ovat tärkeitä paitsi taloudellisen tukensa puolesta, niin myös seuran toiminnan esiin tuojina.
– Fanit ovat monella tavalla myös markkinoijia, jotka voivat levittää tietoa tapahtumista ja ylläpitää seuran näkyvyyttä, Nikunen kertoo.
Lue keskustelu täältä.