Talvella on tärkeää huomata pyörätiemerkit, sillä katumerkinnät peittyvät lumeen.

Suolaamalla talvipyöräilyn suosio saadaan nousuun

Pyöräteiden auraaminen jättää jälkeensä jäätyvän loskan. Laimea suolaliuos on yksi vaihtoehto Tampereen pyöräteiden kunnossapitoon.

Fakta

Nastarenkaat

  • Ominaisuuksiltaan samankaltaiset kuin auton renkaat: rapisevat asvaltilla, mutta tarjoavat tavallisia renkaita enemmän pitoa lumella ja jäällä.
  • Renkaat maksavat 50–89 euroa kappaleelta pyörästä riippuen.
  • Renkaanvaihto maksaa 15 euroa.
  • Vaihtosesonki alkaa yleensä ensilumen tullessa.
    Lähde: Niko Karppila, Pyörä- ja luistinhuolto M&M (Amuri)

Tampereen kaupunki huoltaa pyöräteitä kolmessa talvikunnossapitoluokassa: A+, A ja B. Yleisimmät työmatkapyöräilyyn käytettävät väylät kuuluvat A+-luokkaan. A+ ja A-luokan talvikunnossapito alkaa, kun irtolunta on 3 senttiä.

Pyörätieverkoston kunnossapito kaipaisi kuitenkin parannusta Tampereen polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja Pompo Stenbergin mielestä. Kaupunki voisi esimerkiksi kokeilla pyöräteiden suolaamista laimealla liuoksella. Suolaamista testataan tänä talvena Turussa ja Helsingissä.

Stenbergin mielestä pyörätiet olisi mahdollista myös aurata asvalttiin asti. Tällä hetkellä pyörätiet aurataan siten, että tielle jää loskaa, joka jäätyy seuraavana päivänä epätasaiseksi röpelöksi tien pinnalle.

Tampereella hyvät bussiyhteydet tarjoavat vaihtoehdon pyöräilylle. Esimerkiksi Oulussa, jossa joukkoliikenne ei ole yhtä toimiva, pyöräilijöiden määrä pysyy paljon suurempana. Tampereella päivittäin pyöräilevien määrä tippuu talvella viidesosaan. Stenbergin mukaan näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla.

– Talvipyöräilyyn ei vaadita kuin lainmukainen polkupyörä, jossa on etu- ja takavalo.

Monet vaihtavat pyöräänsä nastarenkaat, jotta jäisimmilläkin keleillä pääsee pyöräilemään varmemmin. Stenbergin mielestä ne eivät kuitenkaan ole välttämättömät Tampereen olosuhteissa. Tärkeämpää on, että renkaat kestävät kaduille kylvettävää sepeliä.

Turvallista pyöräilyä ympäri vuoden

Pimeys ei vaikuta pyöräilyn turvallisuuteen. Kolareiden määrä pyöräilijöiden ja muiden liikenteessä olevien välillä ei kasva. Liikenneturva muistuttaa kuitenkin nettisivuillaan, että heijastinta ja kypärää kannattaa käyttää. Kelien huonontuessa kaatumisonnettomuudet lisääntyvät. Niitä voi kuitenkin ehkäistä ajamalla rauhallisesti.

Heijastimen käytöstä ja talvipyöräilyn helppoudesta muistuttava Pyöräilytalvi-kampanja pidettiin Tampereella tällä viikolla. Tampereen kaupungin, Tampereen polkupyöräilijät ry:n ja Pyöräliiton kampanjan tavoitteena on osoittaa, että pyöräily ei ole talvellakaan extreme-urheilua.

– Pyöräily on muutaman kilometrin matkoilla nopein ja sujuvin siirtymätapa, eikä silloin tarvitse huolehtia bussien tai muiden ihmisten aikatauluista, Stenberg kertoo.