Vuonna 2015 kevättalvella lunta oli runsaasti. Tämän vuoden loppusyksyn lumitilanne taas on siihen verrattuna surkea

Lumi on tärkeää Lapin matkailubrändille

Turistit odottavat Lapilta revontulia ja paljon lunta. Kumpaakaan ei kuitenkaan voida matkailijoille varmasti luvata.

Korkeat kinokset yhdistyvät sekä kotimaanmatkailijoiden että kauempaa tulevien turistien mielikuvissa vahvasti Lappiin. Lumen merkityksestä Lapin matkailumaineelle kertoo esimerkiksi brittituristien tämänvuotinen raju pettymys lumettomiin maisemiin. Keskimäärin ensimmäiset lumipeitteet satavat Lapin eri paikkakunnille lokakuussa, mutta kuluvana syksynä lumi antoi odottaa itseään. Tämä on aiheuttanut kolauksen Lapin maineelle taianomaisena joulumaana: brittilehdistössä on solvattu mustaa Lappia ”craplandiksi” eli vapaasti suomennettuna sontamaaksi.

Tällä hetkellä matkailijoista noin puolet on suomalaisia ja puolet ulkomaalaisia. Ulkomailta Lappiin suuntaavien turistien osuus kuitenkin kasvaa nopeasti.  Etenkin kiinalaiset ja australialaiset ovat viime vuosina innostuneet aiempaakin enemmän vierailemaan Pohjois-Suomessa, kertoo Lapin alueen markkinointi- ja viestintätalo House of Lapland.

Rovaniemeläinen Pekka Syrjänen puolestaan arvioi, että hänen järjestämillään huskysafareilla käy vuosittain 6000–7000 turistia.  Syrjänen kertoo myös, että asiakkaita on vuosi vuodelta enemmän.

– Suurin osa huskysafareilla kävijöistä on eurooppalaisia, erityisesti brittejä, ja vain muutama kymmenen kotimaisia matkailijoita.

 

Miten turismin lisääntyminen vaikuttaa Lapin luontoon? Lue lisää aiheesta täältä.