Kasvatustieteiden professori Mari-Pauliina Vainikaisen mukaan oppilaiden osaamisen määrittäminen on opettajille vaikeaa.

Arvosanat kaunistelevat todellisuutta – Onko koulun vaatimustaso tippunut?

Nuorten osaaminen on laskenut Pisa-tutkimuksissa vuodesta toiseen, mutta arvosanat eivät kerro samaa tarinaa. Koululaiset saavat hyvät arvosanat, vaikka taitotaso ei ole riittävä.

Koululaisten arvosanat eivät vastaa osaamista. Viime vuoden kuudesluokkalaisista noin seitsemän kymmenestä sai arvosanaksi kahdeksan tai paremman, mutta vain 16 prosentin osaaminen oli todellisuudessa arvosanan vaatimalla tasolla.

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden professori Mari-Pauliina Vainikainen sanoo, että osaamisen arviointi on opettajille vaikeaa. Arvosanoihin vaikuttaa usein oppilaan oman osaamisen lisäksi luokkalaisten taso.

– Jos porukan taso on jotain tiettyä, niin siitä tuppaa tulemaan seiskan tai kasin taso, vaikka se olisi määritelty kriteereissä eri tavalla, Vainikainen sanoo.

Kuuntele Mari-Pauliina Vainikaisen haastattelu alta. Haastattelusta on saatavilla myös tekstiversio