Kalevan kaupunginosan lävistävä Sammonkatu on muuttunut raitiotieprojektin käynnistyttyä tietyömaiden suoraksi. Tällä viikolla Kaalamonaukion, Tursonkadun ja Sarvijaakonkadun risteykset suljettiin rakennustöiden takia.
Sammonkatu on osa suurta rakennustyömaiden putkea, joka jatkuu Pyynikiltä Hervantaan. Keskusta-alueella se on johtanut liikenneruuhkiin, joihin suhtautuminen jakaa tamperelaisia. Etenkin nuoret tuntuvat ymmärtävän ratkaisuja, kun taas vanhukset näkevät uhkakuvia.
Kalevanrinteessä asuvan eläkeläisen Pirkko Pistokosken puheissa kohtaavat muutosvastarinta ja kotiseuturakkaus.
– On tämä aivan hirveää. Tänne pitäisi saada ulkopaikkakuntalaisia ja turisteja, mutta heidän on mahdotonta ajaa täällä. Bussit liikkuvat sujuvasti, niin on aivan turha pilata Tampereen keskustaa ratikalla!
Pistokoski asioi Kalevan liikekeskuksessa jalan. Keskustaan hän liikkuu julkisilla. Tietöillä ei isoa vaikutusta hänen arkeensa ole. Isompaa vastustusta kohtaa Hämeenkadun työmaa.
– Miksi kiusataan ihmisiä ja tehdään Hämeenkadusta joku olohuone? Ei siellä ”olohuoneessa” kukaan päättäjä ole istunut marraskuun tuiskuissa. Koko matka Hämeenkadulta Itsenäisyydenkadulle on pilattu, Pistokoski päivittelee.
Ymmärtäjät uskovat kiertoteihin
Suuri osa tamperelaisista on kuitenkin ymmärtäväisiä. Eläkeikää lähestyvä virkamies Jari Kapiainen toteaa muutoksen olevan välttämätön.
– Joskus ne työt on pakko tehdä, ja vaihtoehtoreitit löytää aina, mutta vähän olisi voinut tuntea myötätuntoa liikkeenpitäjiä kohtaan. Suunta on positiivinen. Sillä varaudutaan tulevaan väestönkasvuun ja joustavaan joukkoliikenteeseen, Kapiainen luottaa.
Joskus ne työt on pakko tehdä, ja vaihtoehtoreitit löytää aina, mutta vähän olisi voinut tuntea myötätuntoa liikkeenpitäjiä kohtaan.
Jari Kapiainen
Hän itse käy Kalevan Prismassa ostoksilla kaupunkimaasturillaan, jolla taittuu suurin osa hänen matkoistaan. Keskustassakin tulee liikuttua, mutta Kapiainen ei turhaudu.
– En joudu juuri kiertämään Sammonkadun töiden takia, eivätkä ne työt juuri hidastakaan. Perusnopeudet ovat normaalistikin alhaiset. Kyse on vain siitä, että löytää oikean raon, Kapiainen selvittää.
Kevytmoottoripyörällä päivittäin keskustan läpi liikkuva lukiolainen Luukas Määttänen ei keksi juuri pahaa sanottavaa tietöistä. Hänen mielestään ruuhkat ovat vältettävissä kiertoteillä.
– Onhan siellä vaikea ajaa, mutta lopputulos on kuitenkin hyvä. Pitää vain kestää, että liikenne vaikeutuu hetkeksi.
Rakentamiseen vauhtia suhdanteiden myötä
Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen ymmärtää, että suuren mittakaavan rakennushankkeet aiheuttavat mielipahaa. Hänen mukaansa raitiotien rakennusprojekti on välttämätön kompromissi.
– Raitiotien kaikilla osuuksilla on rakennustyömaa jossakin kohdassa. Sille ei voi mitään, että vaativat työt aiheuttavat häiriöitä. Voisimme rakentaa Hämeenkadunkin kärjistäen yhden kesän aikana, mutta silloin käytännössä koko keskusta suljettaisiin muusta toiminnasta, Tietäväinen arvioi.
Tietäväinen muistuttaa, että raitiotiehanke ei ole ainoa käynnissä oleva rakennushanke. Liikenteeseen vaikuttaa ydinkeskustassa myös Ratinan kauppakeskuksen työmaa.
Viimeistään ensi vuonna on suunnitelmissa aloittaa myös eteläisen ratapihan kattaminen, joka edeltää monitoimiareenan rakentamista.
– Täällä on jonkinlainen rakentamispatoutuma, joka nyt purkautuu. Vuoden 2008 jälkeen moni asia meni jäihin, mutta ne ovat nyt lähteneet käyntiin näkymien parantuessa. Kansihankettakin on pyöritelty kohta kymmenen vuotta, Tietäväinen pohtii.
– Minulla ei tule mieleenkään, että Tampereella olisi ennen ollut lähellekään tällaista rakentamisen määrää samaan aikaan käynnissä.
Lähteet: Tampereenliikenne.fi ja Google Maps